23 kilometrů, 20 miliard. Dálniční obchvat Prahy je hotov

Zdroj: MF Dnes, 26. 8. 2010
Autor: Petr Švec

 

Za tři týdny se sem dostanou první auta. Osmdesát let poté, co projektanti dálniční obchvat kolem Prahy poprvé zakreslili do map. Cesta z Brna do Plzně nebo na ruzyňské letiště se zkrátí i o 45 minut.

 

PRAHA – Největší a nejdražší stavba současnosti je dokončena. Dálniční obchvat Prahy dlouhý 23 kilometrů, který umožní řidičům vyhnout se obloukem hlavnímu městu, a tedy i nesnesitelným kolonám, je od včerejška celý průjezdný. Zatím však pouze pro dělníky, úředníky či pozvané politiky a novináře.

Motoristé se po dálnici spojující plzeňskou D5 a brněnskou D1 poprvé svezou 20. září, až budou provedeny poslední úpravy.

Včera tu technici dokončovali osvětlení, zahradníci sázeli keře podél vozovky, dělníci montovali poslední kusy svodidel.

Tak dlouhý úsek dálnice za zhruba 20 miliard korun se stát neodvážil najednou budovat od výstavby dálnice mezi Plzní a Rozvadovem v polovině 90. let.

Důležitostí je tento úsek srovnatelný s výstavbou dálnice D1 v sedmdesátých letech. To proto, že z ulic hlavního města odvede každý den až 70 tisíc vozidel a zrychlí tím cestu z Brna do Plzně o zhruba tři čtvrtě hodiny.

 

Nejdelší, nejvyšší i nejdražší

Stavba se může pochlubit několika „dálničními nej“. Přes údolí řeky Berounky se klene nejdelší most (2,1 km), křižovatka se strakonickou dálnicí je nejsložitější u nás, auta tudy pojedou po 65 metrů vysokém mostě, což je český rekord, a také jsou tu dva tunely, z nichž jeden je dlouhý rekordní dva kilometry.

Za „nej“ se dá považovat i zdejší řídicí a informační systém pro řidiče. Unikátní proměnné světelné tabule napojené na počítač mají de facto vlastní inteligenci. Dokážou si spočítat, kolik jede po dálnici aut a zda hrozí kolony, a podle toho zvyšovat či snižovat rychlost. Včera tu na tabulích svítila osmdesátka, počítá se však i se stokilometrovou rychlostí.

Zatímco nyní se šoféři jedoucí po brněnské dálnici na dálnici plzeňskou dostanou po proklínané a stále ucpané Jižní spojce se štěstím za více než půlhodinu, ale ve špičce klidně za dvojnásobek, po nové silnici to zvládnou za 20 minut.

Tato „nej“ jsou vykoupena vysokými náklady. Stát s podporou Evropské unie do stavby investoval přes 20 miliard korun, což znamená, že každý kilometr přišel skoro na miliardu – tedy dvojnásobek, než za kolik se u nás průměrně dálnice stavějí. Každá minuta, kterou tu motoristé ušetří, přišla na 444 milionů.

„Okruh kolem Prahy se začal plánovat už ve 30. letech, ale stavba byla zahájena v 80. letech a až nyní je jeho hlavní část dokončena,“ připomněla osmdesátiletou historii stavby šéfka pražského závodu Ředitelství silnic a dálnic ČR Marie Nádvorníková.

 

Letiště chce na novou dálnici nalákat cestující z Moravy

S rychlejším cestováním napříč republikou mohou díky nové dálnici počítat zejména lidé ze západu, jihu a jihovýchodu Čech a také z Moravy.

O tři čtvrtě hodiny později než nyní mohou například vyrazit ke svému letu z ruzyňského letiště na dovolenou nebo služební cestu. Letiště Praha totiž leží přímo u dálnice a i manažeři letiště chtějí dálnici využít k lákání nových cestujících. „Otevření okruhu pro nás znamená zhruba 100 tisíc cestujících ročně, kteří dnes kvůli kolonám v Praze a dlouhému cestování volí raději lety z Bratislavy nebo Vídně,“ počítá Stanislav Zeman, výkonný ředitel pro letecký obchod a marketing pražského letiště.

Podle něj by se mohl aeroport od 20. září stát atraktivním hlavně pro cestující z jižní Moravy, Vysočiny, ale také z Olomouckého kraje. Otevřením třiadvacetikilometrového úseku dálnice bude dokončena zhruba polovina Pražského okruhu. S druhou polovinou je potíž. Navazující úsek mezi brněnskou a královéhradeckou dálnicí se vypořádává se stížnostmi obyvatel sousedních čtvrtí.

Severní část okruhu je pak v nedohlednu, protože je drahá a stát již zřejmě kvůli protestům ekologů nestihne požádat do konečného termínu v roce 2013 o pomoc Evropskou unii.

 

***

FAKTA Nová dálnice Dálnice R1 obejde Prahu a propojí brněnskou a plzeňskou dálnici. Tím se řidiči jedoucí přes hlavní město vyhnou ucpané Jižní spojce a Barrandovskému mostu. Cesta se zrychlí až o 45 minut, protože se Praha objede zhruba za 20 minut. Díky nové dálnici budou spojeny silnice R10, D11, D1, R4, D5, R6 a R7. Zajímavosti Nejdelší most: 2,1 km Překračuje dvě řeky, dvě železniční tratě, jednu dálnici a dvě silnice II. třídy. Nad údolím Berounky je ve výšce až 40 metrů. Na trase jsou další tři mosty včetně 65metrového. „Spící“ křižovatky: 4 Na trase se vybudovalo devět sjezdů, ale jen pět jich bude otevřeno. Zbylé jsou jen pro správu dálnic a některé uzavřely protesty obyvatel. Nejdelší tunel: 2 km Na trase jsou dva ražené tunely, jeden kratší hloubený a pět ekoduktů – přechodů pro zvěř. Přeložené okresky: 9 Devět silnic nižších tříd muselo být kvůli stavbě přeloženo.


Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skip to toolbar