Tábor chce pustit v jednosměrkách kola do protisměru

Aug 09

Zdroj: MF Dnes, 13.1.2011
Autor: Luděk Švejcar

 

Vytipování jednosměrných ulic a jejich zprůjezdnění pro fanoušky kol by v Táboře rádi zvládli před začátkem letní sezony. Lépe jsou na tom cyklisté v Českých Budějovicích. K dispozici tu mají celkem 70 kilometrů cest.

 

TÁBOR, ČESKÉ BUDĚJOVICE – Jednosměrkami v historickém středu Tábora se snad už letos v létě budou moci cyklisté legálně prohánět v protisměru. Nyní to kolaři v centru města nemají vůbec jednoduché. Speciální stezky tu neexistují, město leží na kopci a na dlažebních kostkách se špatně šlape. Starosta Jiří Fišer proto požádal odbor dopravy, aby mu připravil návrh možností, jak by cyklisté mohli projíždět centrem města.
„Přiznávám, že jsem příznivec jízdy na kole. Zatím tu máme jen stovky metrů jednosměrek, v nichž mohou legálně jezdit, například v Tomkově ulici a u autobusového nádraží.“
Vytipování jednosměrných ulic a jejich zprůjezdnění pro fanoušky kol by v Táboře rádi zvládli před začátkem letní sezony.
„Je to výborný nápad. Na kole se sice moc neproháním, rád se ale o prázdninách centrem města občas projedu. I když to je třeba jen cesta za kamarády na jedno pivko,“ uvedl Vladimír Lukáš z Tábora.
„Nebudeme stavět luxusní cyklostezky. V rámci zpracovaného cyklistického plánu chceme chytře využít klidné ulice. Je ale třeba, aby se tu vzájemně tolerantně chovali nejen řidiči k cyklistům, ale i cyklisté k chodcům,“ dodává Fišer.
Cyklistiku chápe současný starosta nejen jako rekreační aktivitu, ale i jako nezbytnou součást dopravy v Táboře. Dodnes ho mrzí, že se v předcházejících volebních obdobích nenašla politická vůle a zastupitelstvo neschválilo návrh na zřízení cyklistického pruhu na strategické dopravní tepně městem na třídě 9. května.

 

Přejezd pro cyklisty jen výjimečně

Podstatně lépe na tom jsou cyklisté v Českých Budějovicích. Tady mohou jednosměrkami jezdit například v Krajinské a Stejskalově ulici. „Ze sídliště Vltava se potřebuji dostat do města co nejrychleji. Proto jezdím i ulicemi, kde se to nesmí,“ přiznává ale například Marek Holý z Budějovic.
„Na území krajského města mají kolaři k dispozici celkem 70 kilometrů cest. Více než polovina z nich – 39 kilometrů, vede po silnicích, 23 kilometrů využívají společně s chodci, pouhé dva kilometry mají sami pro sebe,“ sdělil Michal Šram, cyklokoordinátor magistrátu. A dodává: „Podle pravidelného sčítání projede vždy nejvíce cyklistů kolem slepého ramene řeky Malše. Za 24 hodin jsme jich tu napočítali 3 200.“
Budějovice každý rok vydávají na vylepšení podmínek pro jízdu na kole minimálně 10 milionů korun. Další miliony získávají z dotací, které prý dokážou čerpat nejlépe ze všech měst v republice.
Jedinou vadou na kráse je to, že přejezd pro cyklisty tu najdete jen výjimečně. Jeden vyrostl v Suchém Vrbném při opravě Ledenické ulice. Jejich většímu rozšíření se prý kvůli možným nehodám brání policisté.


Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skip to toolbar