České úředníky děsí vědec z Vídně

Aug 16

Zdroj: Hospodářské noviny, 23. 6. 2011
Autor: Marek Pokorný

 

Petr Firbas upozornil na podezřelou stavbu dotovanou unií. A Česko stáhlo žádost o příspěvek.

 

Jedním z největších postrachů českých úředníků i politiků je Petr Firbas. Docent, který pracuje ve Vídni u vědecké instituce (nepřál si zveřejnit její jméno, protože podle něj nesouvisí s jeho občanskými aktivitami), totiž už mnoho let úspěšně poukazuje na nesrovnalosti při výstavbě, a především plánování tuzemských silnic a dálnic. Na jeho popud soud už několikrát zrušil jak územní plán Jihomoravského kraje, tak Brna, či obcí směrem z Brna na Mikulov, přes které má vést plánovaná dálnice z Brna na Vídeň.

Firbas se v roce 2000 přistěhoval do brněnské části Kníničky. “Ptal jsem se, jestli se tam plánuje stavba dálnice. Říkali, že ne. Pak jsme zjistili, že nám lhali,” říká Firbas, který pak se svým sdružením Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích začal bojovat za to, aby se místo průtahu Kníničkami postavil obchvat.

Poté se začal zajímat i o další dopravní stavby v zemi, především na jižní Moravě. A začal upozorňovat, že vládou i krajem preferovaná cesta na Vídeň přes Mikulov je o třicet miliard dražší než varianta přes Břeclav.

Loni v létě pak upozornil Evropskou komisi i na miliardovou rekonstrukci devítikilometrového úseku výpadovky z Brna na Rajhrad směrem na Mikulov. Ta získala více než šestisetmilionovou dotaci jako součást páteřní sítě evropských komunikací TEN-T. Jenže Firbas nikde nenašel, že by tato silnice byla do oné páteřní sítě oficiálně zařazena.

Brusel na jeho podnět začal vyšetřovat nejen to, zda Česko uvedenou stavbu oprávněně zařadilo do sítě TEN-T, ale také, zda vůbec šlo na uvedenou rekonstrukci peníze čerpat. Podle dotačních pravidel je totiž na příspěvek nárok, jen když se staví nová silnice či se výrazně zlepšují parametry té současné. “Nebyl postaven ani metr nové silnice TEN-T,” říká Firbas. I proto Česko letos v létě nakonec samo žádost o dotaci stáhlo.


Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skip to toolbar