- 17/12/2013
- Posted by: Vilém Čekajle
- Categories: Vodní cesty, Z tisku
Hospodářské noviny, 17. prosince 2013
Autor: Vojtěch Blažek
Prezidentův kanál Dunaj-Odra-Labe se odsouvá na neurčito. Ruší se i studie, která měla za 25 milionů korun zjistit, jestli se stavba vodního koridoru protínajícího polovinu země vyplatí. Zeman ještě bude přemlouvat europoslance, vládní koalice ale projekt pro nejbližší roky odepsala.
Miloš Zeman se v únoru pokusí přesvědčit evropské poslance o svém vysněném gigantickém projektu: 300miliardovém propojení Dunaje, Odry a Labe. A pro zvídavé bude přímo v sídle parlamentu ve Štrasburku i výstava o jeho historii a výhodách.
„Chceme udělat masovou akci. Jen doufám, že panu prezidentovi vydrží zdraví,“ řekl europoslanec a spoluorganizátor akce Vojtěch Mynář (ČSSD).
Zemanův evropský lobbing ale přichází v době, kdy vládní koalice vodní koridor protínající polovinu země pro nejbližší roky fakticky odepsala. Už teď je třeba jisté, že zruší soutěž na studii za 25 milionů korun, která měla vyřešit, jestli se třicetileté budování vůbec vyplatí. Soutěž vypsal minulý týden ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, další přesvědčený zastánce kanálu.
„Jsem přesvědčený, že přesně tohle nový ministr udělá,“ potvrdil Richard Brabec, místopředseda hospodářského výboru za hnutí ANO. Právě ANO zřejmě v novém kabinetu dostane ministerstvo dopravy.
Koaliční program, který strany dohodly minulý týden, sice o 370kilometrovém koridoru Dunaj–Odra–Labe mluví hned na třetí stránce, jenže jen opatrně: Se stavbou musí souhlasit okolní státy, navíc náklady nesmějí být hrazeny z českého rozpočtu, ale z evropských dotací.
Obojí odsouvá plány na začátek stavby do neurčita. Se záměrem souhlasí jako jediní Poláci, Slovensko, Rakousko i Německo jsou proti.
A z Evropy peníze také těžko přijdou. Koridor není na aktuálním seznamu významných staveb, na nějž se ty nové budou dopisovat až v roce 2023. „Přípravy jsou příběhem na třicet let. A dalších třicet let pak může trvat stavba,“ odhadl ostatně i Milan Chovanec z ČSSD, který navrhuje nejdřív svolat mezinárodní konferenci a zjistit, za jakých podmínek by okolní státy na kanál kývly.
Podle informací Hospodářských novin nová vláda ani nepočítá s tím, že by projekt nějak zásadně posunula. Nejen kvůli penězům – s tak obrovskou stavbou nadto nejsou v Česku zkušenosti. V zemi, kde stavba dálnice od prvního razítka do slavnostního otevření trvá podle statistik průměrně 15 let, by se musely vykoupit desetitisíce pozemků, překonat protesty ekologů i obyvatel.
Odhadovaná částka 300 miliard korun vychází jen z předběžných propočtů. A k tomu žádná záruka, že koridor bude vydělávat.
Zdroj: http://zpravy.ihned.cz/c1-61454370-zeman-bude-lobbovat-v-eu-zakanal-dunaj-odra-labe