Zdroj: Českobudějovický deník, 13. října 2014
Autor: Martin Tröster

 

České Budějovice – U českobudějovického Dlouhého mostu si půjčíte malý člun, který může řídit každý i bez průkazu vůdce malého plavidla. Doplujete s ním k plavební komoře v Českém Vrbném. V infocentru sídlícím ve zdejším kapitanátu se občerstvíte, půjčíte si kolo a na něm po cyklostezce vyrazíte do hlubocké zoo. A pak zase zpátky – lodí, na kole anebo kolečkových bruslích.

 

Užívat si takto rozmanitý výlet mohou všichni zájemci díky síti informačních center InfoPointVltava. Jedno z nich sídlí v českobudějovické Kavárně Lanna u Dlouhého mostu, další se letos otevřelo v Českém Vrbném. To třetí, v Hluboké nad Vltavou, nabídne turistům své služby od příštího roku.

„Výletníci u nás nenajdou jen to, na co jsou zvyklí z klasických informačních center,” řekla včera Jitka Holoubková, předsedkyně občanského sdružení České Budějovice Vojtěcha Adalberta Lanny, které informační střediska provozuje. „Každý si 
u nás může půjčit bicykly včetně skládacích kol nebo dvojkol, ale také čluny, in-line brusle nebo nordic walking hole,” vyjmenovala Jitka Holoubková při čtvrtečním dni otevřených dveří, který se uskutečnil v InfoPointVltava České Vrbné.

I díky tomu, že půjčovny nabízejí zájemcům pronájem lodí, které mohou lidé řídit po krátkém zaškolení i bez nutnosti vlastnit potřebné oprávnění, se obliba vodní cesty 
z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou mezi turisty stále zvyšuje. Všiml si toho 
i Jan Flíček, zástupce ředitele závodu Horní Vltava státního podniku Povodí Vltavy.

„Plavební komorou v Českém Vrbném i Hluboké nad Vltavou proplouvá nyní už 1200 až 1300 lodí za sezonu,” je potěšen Jan Flíček.
Co mu kazí radost, to jsou nehody či živelné pohromy, které plavební sezonu zkracují. „Loňský rok poznamenaly červnové povodně, letos je zase po nehodě, která se stala v poslední srpnový den, nefunkční plavební komora 
v Českém Vrbném,” vyjmenoval Jan Flíček.

A popsal, co se 31. srpna stalo: „Osobní loď Vojtěch Lanna v plavební komoře nedopatřením pomalu dojížděla do dolních vrat a poté do nich narazila. Poškodily se rozvody hydrauliky, navíc jsme zjistili další závadu, a sice výpadek proudové ochrany na motoru hydraulického agregátu. To ale s nehodou zřejmě nesouvisí.”

Vše chtěli odborníci původně stihnout opravit do 20. září. Kvůli nutnosti objednat některé náhradní díly ze zahraničí se však práce protáhly. „Do konce letošní plavební sezony se komoru v Českém Vrbném zřejmě nepovede zprovoznit, v příští sezoně už ale bude plně průjezdná,” ujistil Jan Flíček.

Všechny, kteří přišli na chuť lodní dopravě, zároveň nalákal na rok 2016. „Tehdy by měly skončit práce na splavnění dalšího úseku řeky z Hněvkovic do Týna nad Vltavou,” upřesnil Jan Flíček s tím, že pak už by neměl být problém doplout z Budějovic až k Orlíku. Třeba na člunu, který si půjčíte u budějovického Dlouhého mostu.

 

http://ceskobudejovicky.denik.cz/z-regionu/za-dva-roky-zajemci-dopluji-na-lodi-z-budejovic-az-k-orliku-20141013.html

 



Leave a Reply